Sievin seurakunta liittyy Oulun aluekeskusrekisterin asiakkaaksi 1.1.2021 alkaen

Suomen evankelisluterilaiset seurakunnat keskittävät jäsenkirjanpitoaan. Kirkkohallitusken päätöksen mukaisesti jokaisen seurakunnan tulee liittyä aluekeskusrekisterin asiakkaaksi vuoden 2022 alkuun mennessä. Tämän johdosta Sievin seurakunnan jäsenrekisterin ylläpito siirtyy 1.1.2021 alkaen Oulun aluekeskusrekisterin hoidettavaksi.

Jatkossa Oulun aluekeskusrekisteri vastaa muun muassa Sievin seurakunnan jäsenten virkatodistusten, avioliiton esteiden tutkinnan ja sukuselvitysten laatimisesta. Lisäksi aluekeskusrekisteri hoitaa kaste- ja rippikoulutietojen sekä avioliittoon vihkimisten ja siunaamisten kirjaamisen.

Seurakuntalaisille tämä muutos ei juurikaan näy. Kirkkoherranviraston palvelut pysyvät ennallaan. Esimerkiksi kasteesta, hautajaisista ja avioliittoon vihkimisestä sopiminen hoidetaan edelleen kirkkoherranvirastossa paikan päällä tai puhelimitse. Virkatodistuspyynnöt ja muut jäsenrekisteriin liittyvät selvityspyynnöt ohjataan kuitenkin jatkossa aluekeskusrekisterille. ”Voit olla edelleen missä tahansa asiassa yhteydessä kirkkoherranvirastoon, niin opastamme sinua eteenpäin.” kertoo kirkkoherra Ville Järvinen. Myös seurakunnan nettisivuilta löytyy päivitetyt tiedot esimerkiksi virkatodistusten tilaamisesta.

Tue Dec 15 14:37:00 EET 2020