Seurakunta ennen ja nyt

Sievin seurakunta on kuulunut 1320-luvulla perustettuun Saloisten seurakuntaan, ja tähän suurseurakuntaan kuuluivat alueet Kalajokilaaksosta Kainuuseen ja pohjoisessa aina Oulun tienoille saakka. 1520-luvulla erotettiin Kalajoki itsenäiseksi seurakunnaksi ja siihen kuului myös Evijärven kylä, nykyinen Sievi. Vuonna 1650 piispa Isak Rothovius antoi silloisen Evijärven kylän asukkaille luvan oman kirkon rakentamiseen ja kirkko rakennettiinkin nykyiselle Vanhankirkon kylälle vuonna 1654.

Sievin seurakunta erotettiin omaksi kirkkoherrakunnaksi vuonna 1862 ja samanaikaisesti rakennettiin seurakunnan neljäs, nykyisinkin käytössä oleva kirkko. Kirkon vieressä on seurakuntakoti ja Louetjärven rannalla leirikeskus. Entisten kirkkojen paikalla Vanhakirkon kylällä on 1956 rakennettu kappeli.

Sievin seurakuntaelämään ovat vaikuttaneet ja vaikuttavat yhä kaksi vanhaa herätysliikettä; herännäisyys ja lestadiolaisuus. Näiden lisäksi evankelisuudella on säännöllistä toimintaa Sievissä.

Sievin seurakunta ja sen kirkot – Lyhyt katsaus menneestä nykypäivään (pdf)

Vanha messukasukka vitriinissä.
Vanha messukasukka Sievin kirkossa.