Seurakuntavaalit Sievin seurakunnassa

Seurakuntavaalit

Seurakuntavaalit järjestetään Suomessa neljän vuoden välein. Vaaleissa äänestetään kirkon ja sen seurakuntien tulevaisuudesta valitsemalla luottamushenkilöt nelivuotiskaudelle. Seuraavat seurakuntavaalit ovat vuonna 2026.

Kuka voi äänestää seurakuntavaaleissa?

Seurakuntavaaleissa jo 16-vuotiaalla on äänioikeus. Rippikoulua tai konfirmaatiota ei edellytetä äänestämiseen, kirkon jäsenyys riittää.

Kirkkovaltuusto on seurakunnan ylin päättäjä

Seurakunnan ylin päättävä elin on kirkkovaltuusto, jonka seurakuntalaiset valitsevat seurakuntavaaleissa neljän vuoden välein. Kirkkovaltuusto johtaa seurakunnan toimintaa.

Kirkkovaltuusto valitsee kirkkoneuvoston, joka vastaa käytännön johtamisesta ja valmistelee asiat kirkkovaltuuston päätettäväksi.

Lisätietoa Sievin seurakunnan päätöksenteosta. Samalta sivulta löytyvät myös kirkkovaltuuston ja kirkkoneuvoston jäsenet.

Äänestyslipukkeet vaalikopissa
Kuva: Kirkon kuvapankki / Antero Harju