Kuva otettu nuorten jaloista

Rippikoulu

Rippikoulu on osa evankelis-luterilaista kasteopetusta, ja sen toteutumista ohjaa Rippikoulusuunnitelma Suuri ihme. Rippikoulussa pohditaan nuorten kanssa nuoria mietityttäviä asioita kuten uskoa, suhdetta perheeseen, kouluun ja ystävyyteen.

Uskoa eletään todeksi koko rippikoulun ajan ja opitaan kolmiyhteisestä Jumalasta. Tutustumme yhdessä oman seurakunnan eri työmuotoihin, työntekijöihin, tiloihin ja kokoontumispaikkoihin. Rippikoulun tehtävänä on myös opettaa nuorille ihmissuhdetaitoja sekä lähimmäisenrakkautta ja yhteisöllisyyden merkitystä.

Rippikoulu käydään yleensä sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Myös aikuisena voi käydä rippikoulun.

Rippikoulu päättyy kirkossa tapahtuvaan konfirmaatioon ja rippijuhliin.

(Yllä oleva kuva: Kirkon kuvapankki / Sanna Krook.)

Tulevat rippikoulut

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia