Kirkkoherran vaali sunnuntaina 14.5.2023

Oulun hiippakunnan tuomiokapituli on määrännyt, että Sievin seurakunnassa toimitetaan kirkkoherran vaali sunnuntaina 14.5.2023. Vaaleissa ehdolla ovat 1. vaalisijalla Karkkilan seurakunnan II seurakuntapastori TM Mertsi Saarela ja 2. vaalisijalla Sievin seurakunnan vt. kirkkoherra TM Olli Luhtasela. Ennakkoäänestys ja kotiäänestys toimitetaan 8.–12.5. Vaalisijalle asetetut antavat vaalinäytteensä toimittamalla päiväjumalanpalveluksen Sievin kirkossa perättäisinä sunnuntaipäivinä: Mertsi Saarela 23.4. ja Olli Luhtasela 30.4.

Kirkkoherran virka Sievissä on ollut avoimena jo syksyllä 2020. Hakijoina olivat niin ikään Mertsi Saarela ja Olli Luhtasela. Tuolloin tuomiokapituli määräsi virkaan Olli Luhtaselan ainoana kelpoisena hakijana. Tuomiokapitulin päätöksestä tehtiin kirkollisvalitus Pohjois-Suomen hallinto-oikeuteen, joka vuoden 2022 lopulla kumosi päätöksen toisen hakijan epäkelpoisuudesta. Tuomiokapitulin uuden päätöksen myötä kirkkoherran valinta jatkuu vaaleilla ja ehdolla ovat samat henkilöt, jotka hakivat virkaa syksyllä 2020. Valitusprosessin ajan kirkkoherran virkaa Sievissä on hoitanut Olli Luhtasela.

2023-02-09 15:39:38.0